27 Process-Space Art Festival

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In 2018 the 27th Process – Space Art Festival took place in Plovdiv, Bulgaria, from the 18th to the 31st of May. I had the opportunity to work with other artists in the fields of painting, photography and installation art.

         For me one of the most exciting aspects of the festival was the creative process I got through during the residency. Influenced by Plovdiv’s eclectic surroundings and the interdisciplinary environment with the rest of the artists, I turned to the concept of palimpsest for rendering a visual exploration of the city.

      Originally the term ‘palimpsest’ was used to designate a parchment on which several inscriptions had been made over earlier ones that had been erased: a common practice of reusing material to write on it since the Ancient Greeks. Its main characteristic is that despite such erasures there are always traces of previous inscriptions that have been overwritten. Therefore, the term has become valuable for suggesting the ways in which the traces of earlier inscriptions remain as a continual feature of the ‘text’ of culture, giving it its particular density and character.

            According to post-colonial studies, any cultural experience is itself a build-up of many layers, and the concept is useful in this regard because it illustrates the ways in which pre-colonial cultures as well as the experience of colonisation are continuing aspects of a post-colonial society’s developing cultural identity.

         However, I think there´s no need of highlighting the fact that a country is considered a post-colonial one or not to see the traces of the past and their affectations in the present in each country around the world. All societies are multicultural clusters built by different peoples and ideologies throughout time. Bringing out such vestigial features left over from the past is an important element for understanding the nature of the present.

This is the result of my participation.

Process-Space Art Festival:

http://www.processspace.net/index.html

https://www.facebook.com/Process-Space-Art-Festival-113115318708559/

City Art Gallery Plovdiv:

http://galleryplovdiv.com/bg/news/view/236/hudojnici_ot_7_dyrjavi_predstavjat_v_gradskata_galerija_sytvorenoto_po_vreme_na_ay_proces_prostranstvo_au/

[Spanish]

En 2018 la edición 27 de Process – Space Art Festival se llevó a cabo en Plovdiv, Bulgaria, del 18 al 31 de mayo. Tuve la oportunidad de trabajar con otros artistas en las áreas de pintura, fotografía e instalación.

         Para mí uno de los aspectos más fascinantes del festival fue el proceso creativo que atravesé durante la residencia. Influenciado por los alrededores eclécticos de Plovdiv y el ambiente interdisciplinario que se creó con el resto de los artistas, recurrí al concepto de palimpsesto para presentar una exploración visual de la ciudad.

      Originalmente el término “palimpsesto” se empleaba para designar a un pergamino que ostentaba distintas inscripciones hechas sobre otras que habían sido borradas previamente: una práctica común de reutilizar material para escribir sobre él que data de la época de la Antigua Grecia. Su principal característica es que a pesar de dichas borraduras siempre quedan huellas de inscripciones anteriores que han sido sobrescritas. Por lo tanto, el término ha resultado valioso para sugerir las maneras en que las huellas de inscripciones anteriores permanecen como un rasgo constante del “texto” de la cultura, otorgándole su carácter y densidad particulares.

            Conforme a los estudios postcoloniales, cualquier experiencia cultural es en sí un cúmulo de varias capas, y el concepto es útil en este respecto porque ilustra las formas en que tanto las culturas precoloniales como la experiencia de colonización son aspectos constantes del desarrollo de la identidad cultural de una sociedad postcolonial.

         Sin embargo, no creo que sea necesario resaltar el hecho de que un país sea considerado postcolonial o no para percibir los rastros del pasado y sus afectaciones en el presente en cada país alrededor del mundo. Todas las sociedades son grupos multiculturales formados por gente e ideologías distintas a través del tiempo. Enfatizar los rasgos vestigiales que restan del pasado es un factor importante para comprender la naturaleza del presente.

Éste es el resultado de mi participación.

Process-Space Art Festival:

http://www.processspace.net/index.html

https://www.facebook.com/Process-Space-Art-Festival-113115318708559/

City Art Gallery Plovdiv:

http://galleryplovdiv.com/bg/news/view/236/hudojnici_ot_7_dyrjavi_predstavjat_v_gradskata_galerija_sytvorenoto_po_vreme_na_ay_proces_prostranstvo_au/

IMG_20180531_183348Ruins, 2018, 90 x 140 cm (diptych). Oil on canvas.

 

IMG_20180531_183435Red Palimpsest, 2018, 60 x 70 cm. Mixed media (resin and oil on canvas).

 

IMG_20180531_183402Black Palimpsest, 2018, 70 x 90 cm. Mixed media (acrylic, resin and oil on canvas).

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